هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ورود سامانه بارشی به کشور طی امشب (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تصادف مرگبار در محور بردسکن - خلیل آباد با سه قربانی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) داروخانه‌ها با ۱۴۰۰ میلیارد چک برگشتی در آستانه ورشکستگی هستند پهبادهای آتش نشان جان ۶ نفر را از مرگ حتمی نجات دادند+تصاویر حساب مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد از یک تا ۳ میلیون تومان شارژ شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معلمان آزاد با چه شرایطی می‌توانند در مدارس غیردولتی درس بدهند؟ زنگ خطر افزایش آلزایمر و زوال عقل در ایران به صدا درآمد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری روی میز کمیسیون اجتماعی مجلس سیل ارتباط سبزوار با مرکز بخش "روداب" را قطع کرد (۲۱ اردیبهشت) جزییات کمتر شنیده شده پرونده یسنا از زبان خبرنگاری که گم شدن او را رسانه‌ای کرد نجات رانندگان نیسان و وانت از درون سیلاب توسط آتش نشانان (۲۱ اردیبهشت) ممنوعیت‌های دارویی سفر حج اعلام شد رییس سازمان نظام پزشکی مشهد: متوسط رشد تعرفه سالانه در حدود ۲۱ درصد است و نرخ تورم ۵۰ درصد آیا مدارس مشهد فردا (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا مدارس تهران فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است؟
سرخط خبرها

یک متخصص عفونی: بهتر است همه مادران باردار در سه ماه اول بارداری تست اچ‌آی‌وی دهند

  • کد خبر: ۱۹۸۶۸۲
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
یک متخصص عفونی: بهتر است همه مادران باردار در سه ماه اول بارداری تست اچ‌آی‌وی دهند
یک متخصص عفونی گفت: یکی از اهداف مهم این است که انتقال بیماری اچ‌آی‌وی از مادر به کودک را به حداقل یا صفر برسانیم، بنابراین ایده‌آل این است که همه مادران باردار در سه ماه اول بارداری تست دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، امین بجدی امروز، ۱۵ آذرماه، در نشست خبری با موضوع اچ‌آی‌وی که در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سه راه انتقال اچ‌آی‌وی از طریق خون، انتقال جنسی و مادر به کودک است. انتقال جنسی بسیار زیاد شده و عمده موارد جدید ما انتقال جنسی هستند.

وی بیان کرد: افراد بسیار سخت برای تست مراجعه می‌کنند و در خصوص رفتار‌های پرخطر خود اطلاعات نمی‌دهند. اگر فردی رفتار جنسی پرخطر داشته باشد بهتر است تست بدهد که خوشبختانه این اقدام در حال افزایش است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کماکان مشکل بزرگ ما شناسایی زودرس بیماران است، عنوان کرد: هنوز هم بیماران اعتقاد دارند که اچ‌آی‌وی قابل درمان نیست. این بیماری مانند دیابت قابل ریشه‌کن شدن نیست، اما بیماری قابل کنترل و مدیریت است و مراجعه و کنترل منظم بیماری آسیب کمتری به فرد وارد می‌کند.

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: به محض تشخیص هر فردی مصرف دارو را شروع می‌کنیم، با این اقدام انتقال بیماری کمتر می‌شود. درمان جزو مهمی از پیشگیری است که از اپیدمی بیماری جلوگیری می‌کند. مدت‌هاست تلاش برای کشف واکسن اچ‌آی‌وی متوقف شده؛ زیرا دارو زیاد داریم و قابل کنترل است.

بجدی گفت: یکی از اهداف مهم این است که انتقال بیماری اچ‌آی‌وی از مادر به کودک را به حداقل یا صفر برسانیم، بنابراین انجام تست توسط مادران باردار مهم است. ایده‌آل این است که همه مادران باردار در سه ماه اول بارداری تست دهند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی از خانواده طرد می‌شوند، تصریح کرد: این مورد به شدت در بین بیماران وجود دارد. اطلاع‌رسانی بیشترین کمک را به ما می‌کند. کماکان مشکل بزرگ ماست که بسیاری از موارد جدید شناسایی شده ما در مراحل پیشرفته هستند.

این متخصص عفونی بیان کرد: آمار افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در مشهد حداقل دو برابر است. آماری که همچنان WHO در خصوص ایران دارد این است که ۵۱ درصد بیماران را نمی‌شناسیم، ۳۷ درصد بیماران درمان و ۳۳ درمان موثر می‌شوند، بنابراین برای دو سال آینده بیان کرده که باید ۵۱ را به ۹۵ درصد، ۳۷ را به ۹۰ درصد و ۳۳ را به ۸۰ درصد برسانیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->